Maironio gatvė (šis vardas suteiktas 1919 m., iki tol ji vadinosi Neuestrasse, Novaja) buvo numatyta 1847 m. generaliniame Kauno plane, nuženklinusiame Naujamiesčio išplanavimą. 1913 m. K. Donelaičio ir Maironio g. kampe iškilo Rusijos valstybinio banko Kauno skyriaus rūmai, kuriuose, 1919 m. Kaunui tapus laikinąja sostine, įsikūrė visos svarbiausios valstybės institucijos. Kęstučio ir Maironio g. kampe įsikūrė Amerikos lietuvių prekybos akcinė bendrovė, vėliau tapusi viena iš stambiausių automobilių importuotojų Lietuvoje. 1933 m. Maironio g. iškilo tuometinis „dangoraižis“ – šešiaaukštis Chaimsonų namas (dabar Maironio g. 13, archit. Vytautas Landsbergis-Žemkalnis)[1].
XX a. pradžioje Maironio g. buvo grįsta paprastais lauko akmenimis, gatvės važiuojamosios dalies kraštuose driekėsi grioviai. 1927 m. K. Donelaičio ir Maironio g. kampe pastatyti Lietuvos banko rūmai. Tuomet buvo suskubta tvarkyti šią gatvės atkarpą. 1928 m. Maironio ir K. Donelaičio g. sankryža buvo padengta asfaltbetoniu – bene pirmą kartą tokiu mastu pritaikyta bituminė gatvės danga Kaune.
1930 m. Maironio g. tarp Laisvės al. ir Kęstučio g. buvo pergrįsta, koreguotas profilis, perkloti šaligatviai[2]. 1934 m. „Bituko" plytomis buvo išgrįsta Maironio g. atkarpa tarp Laisvės al. ir Kęstučio g.[3], o 1935 m. – atkarpa tarp V. Putvinskio ir K. Donelaičio g.[4]. 1939 m. buvo numatyta grįsti Maironio g. dalį tarp Kęstučio g. ir Uosto kranto g. (dabar Karaliaus Mindaugo pr.)[5]. Pagal 1939 m. patvirtintą projektą Maironio g. važiuojamoji dalis turėjo būti išgrįsta „Bituko" plytomis ant betono pamato[6], tačiau, kaip parodė 2005 m. gatvės rekonstrukcija, ši gatvės atkarpa buvo išgrįsta tašytais akmenimis. Po minėtos gatvės rekonstrukcijos keliolikos metrų tašytų akmenų grindinio fragmentas buvo paliktas[7].
Mindaugas Balkus
[1] Kančienė, J. Namas Maironio g. 13. Iš Kauno architektūra. Sud. A. Jankevičienė. Vilnius, 1991, p. 163–164.
[2] 1930 m. rugpjūčio 30 d. Kauno miesto savivaldybės Statybos skyriaus vedėjo raštas nr. 24762 III Kauno miesto mokesčių inspekcijai, KAA, f. 218, ap. 1, b. 517, l. 41.
[3] 1936 m. kovo 22 d. Kauno miesto savivaldybės Statybos skyriaus apyskaita apie Maironio g. tarp Laisvės al. ir Kęstučio g., betono pamato padarymą, vadinamųjų bituko plytų klojimą ir kitus atliktus darbus, KAA, f. 218, ap. 1, b. 1178, l. 46a-46b.
[4] 1936 m. gruodžio 14 d. komisijos, sudarytos patikrinti S. Gudinskio atliktų darbų pagal 1935 m. liepos 10 d. sutartį, aktas nr. 150, KAA, f. 218, ap. 1, b. 1268. l. 22.
[5] 1939 m. sausio 28 d. Kauno miesto savivaldybės Statybos skyriaus raštas nr. 1016 Kanalizacijos ir vandentiekio skyriui (nuorašas), KAA, f. 218, ap. 4, b. 99, l. 69.
[6] 1939 m. balandžio 19 d. Vyriausiojo statybos ir sauskelių inspektoriaus aktu nr. 6342 patvirtinti Maironio g. konstruktyviniai bei šabloniniai profiliai, M 1:50, KAA, f. 218, ap. 4, b. 77, l. 2.
[7] Senovės dvasia, snaudusi po asfaltu. Kauno diena, 2005, spalio 20.