Vytauto prospektas Kaune

Adresas: Kauno m. sav., Kauno m.

Vytauto prospektas (šį vardą gatvė gavo 1919 m., o iki tol buvo vadinama Michailovskij prospekt, Deutscher Ringstrasse[1]) pradėjo formuotis po 1862 m., kai Kauną pasiekė geležinkelio vėžė (gatvė sujungė miestą su tuomet dar priemiestyje buvusia geležinkelio stotimi). Nors pirmosios Lietuvos Respublikos laikais judėjimas šioje gatvėje buvo vienas iš intensyviausių mieste, tačiau iki XX a. 3-iojo dešimtmečio pabaigos Vytauto pr. vis dar išliko grįstas paprastais lauko akmenimis, gatvės būklė buvo gana prasta. 1928 m. Lietuvos aidas rašė, kad Vytauto pr. nesutvarkytas: siaura važiuojamoji dalis, šalia jos dideli grioviai, gatvę kerta dvokiantis Girstupio upelis[2]. Per šį upelį (jis sovietmečiu kanalizuotas) Vytauto prospekte XX a. 4-ojo dešimtmečio pradžioje buvo pastatytas gelžbetoninis tiltelis.

1930 m., kai buvo švenčiamas Vytauto Didžiojo mirties 500 metų jubiliejus, imtasi kapitaliai tvarkyti didžiojo valdovo vardu pavadintą gatvę: įrengti šaligatviai, pakeltas gatvės profilis[3]. 1930 m. rugsėjo 7 d. oficialiai atidarius atnaujintą Vytauto prospektą, Lietuvos aidas skelbė: „Vytauto prospektas naujai pertvarkytas ir praplatintas atitinka tą vardą, kurį jau nuo Nepriklausomybės pirmųjų dienų įsigijo. Dabar gatvė turi 1,5 km ilgumo ir 25 m platumo.“[4] Faktinį tuometį Vytauto pr. plotį galime matyti gatvės skerspjūvio schemoje[5] (buvo ketinama gatvės važiuojamosios dalies plotį mažinti, o šaligatvių didinti).

1932 m. Vytauto pr. vidurys nuo Laisvės al. iki geležinkelio stoties buvo išklotas 8 m pločio amezito (kelių dangos rūšis bituminiu pagrindu) juosta[6]. 1932–1933 m. taip pat buvo amezitu padengta prospekto atkarpa nuo Žemės ūkio rūmų iki Laisvės al. sankryžos[7], tašytais ir paprastais akmenimis išgrįsta Vytauto pr. ir M. K. Čiurlionio g. sankryža[8]. Tačiau mišrus išilginis Vytauto pr. grindimas (prospekto vidurys išklotas amezitu, o važiuojamosios dalies kraštinės juostos išgrįstos paprastais akmenimis) ne itin pasiteisino, nes didžiausias judėjimas prospektu persikėlė į gatvės vidurį (lygia danga važiuoti patogiau) ir toks eismas kėlė pavojų[9].

1938 m. sudarytuose Vytauto pr. konstruktyviniuose ir šabloniniuose profiliuose buvo nurodyta, kad prospekto važiuojamosios dalies plotis buvo 16 m (su šaligatviais Vytauto pr. plotis turėjo siekti 28,8 m), ją numatyta grįsti „Bituko“ plytomis (baltos silikatinės plytos, impregnuotos bitumu), o gatvės viduryje pakloti eismo kryptis skiriančią tašytų akmenų juostą[10]. 1938 m. Vytauto pr. situacijos planas rodo, kad tuomet prospektas jau buvo daugmaž įgavęs dabartinę struktūrą (išskyrus jo sankryžą su Parodos ir K. Donelaičio g.)[11]. Minėtų metų pabaigoje Vytauto pr. buvo išklotas vadinamosiomis bituko plytelėmis[12]. 1938–1939 m. parengtas Laisvės al., Vytauto pr., Parodos g. kampo sutvarkymo projektas[13], 1940 m. šį projektą imtasi realizuoti[14] (nugriauti keli prie Parodos g. buvę pastatai, tačiau projektas įgyvendintas tik iš dalies).

Mindaugas Balkus

 



[1] Kauno miesto planai: XIX a.–XX a. I pusė. Sud. N. Ambraškienė, V. Girčytė. Kaunas, 2007, p. 56.

[2] Dėl Vytauto prospekto sutvarkymo. Lietuvos aidas, 1928, gruodžio 5.

[3] Savivaldybių veikimas. Savivaldybė, 1930, nr. 9, p. 28.

[4] Didžioji tautos šventė, Lietuvos aidas, 1930, rugsėjo 9.

[5] Vytauto pr. esamas skerspjūvis. KAA, f. 218, ap. 4, b. 157, l. 19.

[6] 1932 m. gegužės 23 d. Kauno miesto burmistro raštas Kauno miesto tarybai. KAA, f. 218, ap. 1, b. 714, l. 24.

[7] 1933 m. kovo 10 d. Kauno miesto savivaldybės Statybos skyriaus atliktų darbų apyskaita nr. 44 amezituoti Vytauto pr. vidurį 8 m pločio tarp Žemės ūkio rūmų ir geležinkelio stoties. KAA, f. 218, ap. 1, b. 714, l. 260.

[8] 1932 m. rugpjūčio 19 d. Kauno miesto savivaldybės Statybos skyriaus aktas nr. 441. KAA, f. 218, ap. 1, b. 752, l. 18.

[9] Vytauto prospekte didelis judėjimas. Lietuvos aidas, 1937, kovo 20.

[10] Vytauto konstruktyviniai bei šabloniniai profiliai (1938 m.). KAA, f. 218, ap. 4, b. 157, l. 6.

[11] 1938 m. Vytauto pr. situacijos planas (mastelis 1:500). KAA, f. 218, ap. 4, b. 157, l. 22.

[12] Baigiama bitukuoti Vytauto pr. Lietuvos aidas, 1938, lapkričio 8.

[13] 1938–1939 m. parengtas Laisvės al., Vytauto pr. ir Parodos g. kertės sutvarkymo projektas (mastelis 1:500). KAA, f. 218, ap. 4, b. 225, l. 1.

[14] Kauno miesto tvarkymas bei svarbiausi ateities darbai. Darbas, 1940 birželio 9.

Metai:
1918 - 1940
Teritorijos:
Atgal į sąrašą