Marijampolės geležinkelio stotis – vienas iš puošniausių tokio funkcinio tipų objektų Lietuvoje. Edmundo Fryko projektuotas pastatas pasižymėjo įdomiu dekoru ir buvo sukurtas imituojant ankstyvojo moderno[1] stilistiką. Įdomu atkreipti dėmesį, kad ir kituose Europos miestuose, nepaisant modernių metalo konstrukcijų peronuose, geležinkelio stočių pastatai dažniausiai buvo gana puošnios architektūros, persmelkti istorizmo. Kaip pastebi vienas žymiausių XX a. architektūrologų N. Pevsneris: „Tarptautinis modernizmas dar ilgai neprigijo geležinkelio stočių statyboje. Bene vienintelis tarpukario laikotarpio panašios stilistikos stoties objektas – Florencijos stotis, statyta 1934–1936 (G. Michelucci)“[2]. Tiesa, čia derėtų pastebėti, kad netgi ir istoristinės architektūros geležinkelio stotys Lietuvoje šiaip jau buvo kur kas paprastesnės. Marijampolės stotis su „puošniu vendentiekio bokštu, kuriame buvo numatyta įrengti ir laikrodį“[3] Lietuvos geležinkelio stočių istorijoje, be abejonės, užima išskirtinę vietą.
Vaidas Petrulis
[1] Lukšionytė, N. Edmundas Emiljonas Frykas, Edmundas Alfonasas Frykas. Statyba ir architektūra, 1987, nr. 2, p. 30.
[2] Pevsner, N. A History of Building Types. Princeton: Princeton University Press, 1976, p. 234.
[3] Lukšionytė, N. Kapsuko geležinkelio stoties architektūra. Statyba ir architektūra, 1982, nr. 11, p. 22.